Kur’an ayetleri, Hz. Peygamber hayatta iken yazılmış, ancak bu dönemde Kur’ân, henüz iki kapak arasında bir araya getirilmemiştir. Kur’ân’ın cem’ edilmesi ameliyesi, Hz. Ebu Bekir döneminde gerçekleşmiştir. Kur’ân’ın iki kapak arasında bir araya getirilmesine Kur’an’ın cemi’ denilmektedir. Kur’an’ın istinsahı ise, Hz. Osman döneminde gerçekleşmiştir. Hz. Osman’ın, cem’ edilen Kur’ân’ı yeniden yazdırması olayına Kur’ân’ın istinsahı denilmektedir. Kur’an’ın istinsahı meselesi, Kur’an’ın metinleşmesi çerçevesinde ele alınan önemli bir konudur. Kur’an’ın istinsahı meselesi, aynı zamanda kıraatlar ile de ilgili bir konudur. Zira Kur’an istinsah edilirken, Kur’an’da kıraatlara ne kadar yer verildiği hususu tartışma konusu olmuştur. Tefsir tarihinde önemli iki müfessir olan Taberî ve Kurtûbî, tefsirlerinde önemli birer mukaddime yazmışlardır. Taberî ve Kurtûbî, tefsirlerinin mukaddimelerinde tefsir, tefsir usûlü ve kıraat ile ilgili birçok konuyu ele aldıkları gibi, Kur’an’ın istinsahı de ele almışlardır. Taberî ve Kurtûbî, tefsirlerinde Kur’an’ın istinsahı meselesini kıraatlar ile ilişkili bir konu olarak ele alıp değerlendirmişlerdir. Kurtubî, Kur’an’ın istinsah edilmesinin sebebinin kıraatlardan kaynaklanan ihtilaflar olduğunu ifade etmiştir. Taberî ise, Kur’an’ın istinsahını yedi harf ve kıraatlarla ilişkili olarak ele almıştır. Ancak hem Taberî hem de Kurtubî, istinsah edilen Mushafta kıraat farklılıklarına yer verildiğini savunmuştur. Bu çalışmamızda Taberî ve Kurtûbî’nin Kur’an’ın istinsahını, kıraatlarla ilişki olarak nasıl ele aldıklarını mukayeseli bir şekilde ele almaya çalışacağız.
Quranic verses was written while The Prophet alive, but at this time the Quran has not yet been brought together between the two covers. The collection work of the Quran was realized during Ebu Bekir period. To bring together of the two covers of the Quran is called cem’ of the Quran. Istinsah of the Quran was realized during Osman period. To re-print of the Quran is called istinsah by Osman. The issue of istinsah of the Quran is an important issue addressed wit textualization of the Quran. The issue of the istinsah of Qurans is also related to the qiraat. While the Quran is taken into istinsah, it is become a matter of debate how much space is given to the Qiraat in the Quran. Tabarî and Qurtubî who is two important commentators in the history of tafsir, wrote important ones introduction for their tafsirs. Tabarî and Qurtubî deal of the istinsah of Qur’an, also they deal of many topiks related to tafsir, metod of tafsir and kiraat in their tafsirs. Tabarî and Qurtubî interpreted the istinsah of Qur’an as a subject related to the kiraat. We will also try to explain in a comparative manner how Tabarî and Qurtubî deal of istinsah of Qur’an as a relationship with the kiraat in this study. Qurtubi stated that the reason for the Qurans extermination is the conflicts arising from the qiraat. Tabari considered the Quran’s transcendental subject in relation to seven letters and cherries. However, both Tabari and Qurtubi have argued that there are conflicting differences in the imputed Mushaf. We will try to consider in a comparative way how Tabari and Kurtubi deal with the extinction of Quran in relation to the qiraat in the paper.