GİYİNME VE MODA SÜRECİNİN DÖNGÜSEL VE ÇİZGİSEL ZAMAN BAĞLAMINDA ANALİZİ

Author:

Year-Number: 2021-Year: 14 - Number: 87
Yayımlanma Tarihi: 2021-12-19 23:52:49.0
Language : Türkçe
Konu : Tasarım
Number of pages: 191-207
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Zaman kavramı, geçmişten günümüze kadar felsefenin önemli konularından birisi olmuştur. Zaman, deneyime dâhil edilerek, kültürel birikimlere kadar ilerlemektedir. Tarih felsefesi yaklaşımları, iki farklı tarih yorumunu ortaya çıkarmıştır, bunlar; "döngüsel zaman” ve “çizgisel zaman”dır.  Antikçağdan başlayan döngüsel zaman anlayışı, Ortaçağda çizgisel zaman anlayışına dönüşmüştür. Zamanın döngüsel ya da çizgisel kabulüyle ilgili birçok düşünür farklı bakış açıları geliştirmiştir ve halen tartışılan konulardan biri olarak kabul görür. Zaman kavramı her şeyde olduğu gibi, modanın tarihi sürecinde de önemlidir.  Kendini yenileyen değiştiren kabul görüp akabinde kullanımdan kalkan bir seyri olarak kullanılan moda ile ilgili birçok tartışma büyük oranda “zaman” kavramı ile ilişkilendirilmiştir. Moda kavramı içerisinde sunulan eserlerin sanat ile bağlantısının olup olmadığı düşüncesi bile zaman kavramı içerisinde değerlendirilmiştir.

Bu çalışmada, modanın tarihsel süreci içinde, “moda” olarak adlandırılan giyim-kuşam özellikleri Walter Benjamin’in zamansal deneyiminde kabul gören döngüsel zaman ve çizgisel zaman açısından analiz edilmiştir. Döngüsel zaman açısından moda tarihinde kendini tekrar eden olgular değerlendirilirken, çizgisel zaman için tek seferlik moda olan ve tekrarı olmayan giysiler araştırma kapsamına dâhil edilmiştir. Bu bağlamda 5 adet döngüsel zaman tanımına dâhil olabilecek tasarım ve 5 adet çizgisel zaman tanımına dâhil olabilecek tasarım incelenmiştir. Araştırma sonucunda modanın topluma sunduğu daima yenilikleri sunma ve kullanma özelliği açısından değerlendirildiğinde zaman deneyimi açısından çizgisel özelliğini koruması gerektiği ancak toplumsal beğeniler alışkanlıklar ve farklı olma sınırlarının kısıtları doğrultusunda yoğunluklu olarak zamanın döngüsel özelliğini daha çok kullandığı tespit edilmiştir.  Çizgisel zamanın anlamı dikkate alındığında, bu kapsamda değerlendirilen giysiler zamanın deneyiminde yine bir tasarımcı tarafından keşfedilerek farklı şekillerde yorumlanabileceği ve çizgisel bağlamda ele alınan bir “moda” olgusunun döngüsel zamanda kullanılabileceğinin kaçınılmaz olduğu düşünülmektedir.

Keywords

Abstract

The concept of time has been one of the important subjects of philosophy from past to present. Time is included in the experience and progresses to cultural accumulations. Philosophy of history approaches have revealed two different interpretations of history, these are; "cyclical time" and "linear time". The cyclical understanding of time, which began in Antiquity, turned into a linear understanding of time in the Middle Ages. Many philosophers have developed different perspectives on the cyclical or linear acceptance of time and it is still accepted as one of the controversial issues. The concept of time is important in the historical process of fashion, as in everything else. Many discussions about fashion, which is used as a trend that is accepted as a self-renewing changer and then obsolete, has been largely associated with the concept of "time". Even the idea of whether the works presented within the concept of fashion have a connection with art has been evaluated within the concept of time.

In this study, in the historical process of fashion, the clothing features called "fashion" are analyzed in terms of cyclic time and linear time, which are accepted in Walter Benjamin's temporal experience. While evaluating the cases that repeat themselves in fashion history in terms of cyclical time, clothes that were one-time fashion and non-repeatable for linear time were included in the research. In this context, 5 designs that can be included in cyclic time definitions and 3 designs that can be included in linear time definitions are examined. As a result of the research, when it is evaluated in terms of the feature of always presenting and using the innovations that fashion offers to the society, it has been determined that it should preserve its linear feature in terms of time experience, but in line with the constraints of social tastes, habits and the limits of being different, it has been determined that the cyclical feature of time is used more. Considering the meaning of linear time, it is thought that it is inevitable that the clothes evaluated in this context can be discovered by a designer in the experience of time and interpreted in different ways, and that a "fashion" phenomenon that is considered in a linear context can be used in cyclical time.

 

Keywords