TÜRKİYE'DE FİLMLERİN DAĞITIM KANALI OLAN SİNEMA SALONU İŞLETMECİLERİ VE FİLM YAPIMCILARI ARASINDA YAŞANAN SORUNLAR ÜZERİNE BİR İNCELEME

Author :  

Year-Number: 2019-Number: 76
Yayımlanma Tarihi: 2019-10-15 01:35:19.0
Language : Türkçe
Konu : Pazarlama
Number of pages: 117-126
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu çalışmada Türkiye’de sinema filmlerinin önemli bir dağıtım kanalı olan sinema salonu işletmecileri ile film yapımcıları arasında yaşanan sorunlar ele alınmaktadır. Film üretiminin yüksek maliyetli olması, üretilen filmlerin sinema salonlarında dağıtımını önemli kılmaktadır. 2018 yılının son ayında sinema salonlarının işletmecileri ile yapımcılar arasında basına yansıyan tartışmalar, Türk sinema endüstrisinde şeffaflığın ve hukuki altyapının halen oluşmadığını göstermektedir. Beş yıldır gelirlerinin artmamasından şikayetçi olan yapımcılar, sorunlar çözülene kadar yeni filmlerinin vizyona girmeyeceğini beyan ederek, yapımcı ve önemli dağıtım kanalı olan sinema salonu işletmecileri arasındaki bütünleşmenin olmadığı konusundaki görüşü kuvvetlendirmiştir. Haklarının verilmediğini, promosyon kampanyaları ile fiyatların sürekli yükseltildiğini savunan yapımcılar hükümet ile görüşerek, 2019’da yeni çıkan sinema yasasına sinema biletleriyle birlikte promosyon yiyecek ve içecek satılmasını engelleyen düzenlemeyi de ekletmişlerdir. Bununla birlikte promosyon kampanyalarına getirilen sınırlamalar bilet fiyatlarını arttırabilir ve bu durum sinema seyirci sayısında azaltıcı bir etki yaratabilir. Film üretiminin istikrarlı bir biçimde sürdürülebilmesi için yapımcı ve dağıtım kanalları iş birliğine ihtiyaç vardır.

Keywords

Abstract

This article studies the problems between the film producers and movie theater operators as important distribution channels in Turkey. There have been always problems between film producers and distributors at the Turkish film sector,that is more than 100 years old. Movie theater operators are continuous trouble makers. Famous directors postponed the screening of their new films and this situation had it’s place and discussion at the Turkish media. The discussions attracted attention of the state during the preparation of the new cinema law. There is not a well-established Turkish film industry at all. Because of the high costs of film production in Turkey, it is very important for film producers to screen their films at the movie theaters. In the last month of 2018 the discussions started between the movie theater owners and producers and the press coverage shows that there is not any transparency and a good legal infrastructure in the sector itself. The producers complaining about their non-increasing income for the last 5 years, declared that they will not screen their films till the problem is solved.The producers met the government and criticized the increasing prices of the tickets and proposed and realized an addition to the regulation stopping the selling of food and beverage with the tickets as promotion in 2019. Nevertheless all the limitations to the promotion campaigns can increase the ticket prices and reduce the number of the audience. There is a need for cooperation between the producers and distribution channels to continue a conscious growth in the sector.

Keywords


  • Aktaş A S ve Tuna B (2005) Türk Sineması 2004’ü Rekorla Kapattı, http//www.sinematek.org/haberler:ntvmsnbc, erişim tarihi: 6.01 2005.

  • Carney J (2014) A New Distribution Model GivesTurkey's Film FansTheirFill of Foreign Fare, http://variety.com/2014/film/global/a-new Yüksel, S. küreselleşmenin sinema endüstrisine etkileri: Türkiye’de üretim-dağıtım-gösterim ilişkileri üzerine bir inceleme *http://dergipark.gov.tr/download/article-file/414775 erişim tarihi: 16.04 2019

  • Crisp V (2015) Film Distribution in theDigital Age, Palgrave Mac Millian, New York&London.

  • Crofts C (2011) Cinema Distribution in the Age of DigitalProjection, Post Script: Essays in Film andtheHumanities, 30 (2), 82-98.

  • Elteren Van M, 1999 Amerikan Popüler Kültürünün Etkisinin Popüler Bir Yaklaşım İçinde Değerlendirilmesi, Popüler Kültür ve İktidar, N Güngör (ed.), Vadi Yayınları, Ankara, 275-325)

  • Evren, Burçak, (2019) https://www.aydinlik.com.tr/sinema-yasasinin-getirdikleri-burcak-evren-kose- yazilari-ocak-2019).

  • Goldberg,Fred(1991).Motion!Picture:MarketingandDistribution.Boston:Focal Press.

  • Işığan A (1997) Dağıtım Alanındaki Değişim ve Türk Sinemasının Yeniden Yapılanması: 1987-96, Mürekkep, 8, 100-106.

  • Kanzler M (2014) TheTurkish Film Industry: KeyDevelopments, EuropeanAudiovisualObservatory, Strasburg, https://rm.coe.int/168078354f erişim tarihi: 25.03.2019.

  • Kıraç R (2000) 90’lı Yıllarda Sinemamıza Genel Bir Bakış, 25. Kare, 30, 12-17.

  • Mars’ı Boykota Hazırlanıyor,https://www.gazeteduvar.com.tr/sinema/2018/12/27/yapimcilar-marsi- boykota-hazirlaniyor/.

  • Miller,Toby;Govil,Nitin;McMurria,John;Maxwell,Richard;Wang,Ting(2005). GlobalHollywood2.London:BFI.

  • Okur Y (2002) Sinema Sektöründe Bir Şantiye, Altyazı, 8, 68-69.

  • Özen E ve Çelenk S (2006) Sinema Endüstrisinin Ekonomik Yöndeşme Eğilimleri: Hollywood Örneği, İletişim Araştırmaları, 4 (1), 67-96.

  • Rekabet Kurumu (2016) Sinema Hizmetleri Sektör Raporu, Rekabet Kurumu

  • 16.04 2019

  • Schatz, Thomas (1997). “Hollywood: The Triumphofthe Studiosystem. ”The Oxford Historyof! World Cinema. Geoffrey Nowell; Smith (der.) icinde. New York: Oxford Unv. Pres.

  • SEYAP (2014) Sanal Kopya Bedeli (VPF) Raporu, Sinema Eseri Yapımcıları Meslek

  • Ulusay N (2005) Türk Sinemasındaki Dönüşüm ve Eurimages, Avrupa Birliği ve Türkiye’de İletişim Politikaları: Pazarın Düzenlenmesi, Erişim ve Çeşitlilik, M

  • Vogel, Harold L. (2001). Entertainment IndustryEconomics.Cambridge: Cambridge Univ. Pres.

  • Wyatt, Justin High Concept: Moviesand Marketing in Hollywood. Austin: Univ of Texas Pres. 1994: 99)

  • Yılmazok, L. (2010) Turkish Films Co-Produced with in Europe: The Story After Twenty Years’ Experience, Sinecine, 1(2), 87-108.

  • Yüksel, S. küreselleşmenin sinema endüstrisine etkileri:Türkiye’de üretim-dağıtım-gösterim ilişkileri üzerinebir inceleme*http://dergipark.gov.tr/download/article-file/414775erişim tarihi: 16.04 2019

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics