IŞIK ESTETİĞİ ÜZERİNDEN JENNY HOLZER SANAT PRATİKLERİNE DAİR BİR DEĞERLENDİRME

Author :  

Year-Number: 2021-Year: 14 - Number: 84
Yayımlanma Tarihi: 2021-02-07 22:08:20.0
Language : Türkçe
Konu : Kavramsal Sanat
Number of pages: 57-75
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Plastik Sanatlar anlayışının değiştiği akım olarak bilinen ve sanat tarihinin kırılma noktalarından biri olan Pop Art’ta özellikle “herkes için sanat” yaklaşımının ön plana çıktığı bilinmektedir. Günümüz postmodern dünyasının kavramsal yaklaşımı sayesinde de bu yaklaşım sıklıkla kendini göstermektedir. Buradan yola çıkarak kavramsal sanatın felsefe ile olan ilişkisinin etkileri, 20. yüzyıldan bu yana farklı pratiklerle birlikte kendini göstermeye devam etmektedir. Söylemlerin sadeleştiği ve günlük ögelerin ön plana çıktığı bu süreç içerisinde, herkesçe kabul edilen sanatın estetik tutumu göz ardı edilmiştir. Kavramsal sanatın daha geniş bir versiyonu bağlamında karşımıza çıkan sanat-hayat kavramının günümüz sanatçılarından Holzer, hayatı boyunca metinler üzerinden birçok konuya değinmiş ve bu metinleri çok farklı materyaller üzerine işlemiştir. Bunlar renkli kağıtlardan hayvan kemiklerine, mermer bloklardan, ti-shirt üzerine işlenen yazılara kadar uzanmaktadır. Bu metinlerde sanatçının dili, özellikle etkileyici ve sert tutumlar ile öne çıkmaktadır. Sanatçı özellikle metin odaklı çalışmalarını sergi salonları haricinde kamusal alanlarda sergilemiş ve bu deneyimleri doğrultusunda izleyicisi ile eserlerini daha kolay buluşturmayı amaçlamıştır. Ayrıca sanatçının izleyicisi ile kamusal alanda buluşmuş birçok eseri, teknoloji temelinde ortaya çıktığı gözlemlenmektedir.

Çalışmamızda da Jenny HOLZER’ın, salt teknoloji ile bütünleşmiş ve "ışık estetiği" olarak adlandırılan eserleri incelenmiştir. Bu sınırlama göz önünde bulundurularak bahsi geçen eserlerin alt metinleri irdelenmiş, sanatçının sanatsal kurguları ve eserlerinin yaratım felsefesi üzerinde durulmuştur.

Keywords

Abstract

The effects of the relationship between conceptual art and philosophy have started to manifest themselves with different practices since the 20th century. In this process in which discourses simplified and daily elements gained importance, widely accepted aesthetic attitude of art was ignored and with the "art-life" approach, the art for everyone was created. Jenny HOLZER, one of the contemporary artists of the concept of art-life that appears in the context of a broader version of conceptual art, was born in Ohio, USA. He graduated from Ohio University Rhode Island School of Design in 1977. The artist, who was interested in painting for a while, later abandoned this understanding and was interested in conceptual art for more than 30 years. Holzer touched on many topics through texts throughout his life, and he processed these texts on very different materials. These range from colored papers to animal bones, from marble blocks to inscriptions on t-shirts. In these texts, the language of the artist stands out with particularly impressive and harsh attitudes. The artist especially exhibited his text-oriented works in public spaces other than exhibition halls and in line with these experiences, he aimed to bring his works together with his audience more easily. It is also observed that many of the works of the artist that met with his audience in the public sphere emerged on the basis of technology.

In our study, the works of Jenny Holzer, which are integrated with pure technology and called "light aesthetics", were examined. Considering this limitation, the sub-texts of these works were examined, and the artistic fictions of the artist and the creation philosophy of his works were emphasized.

Keywords


  • Artun, A. (2010). Sanat Manifestoları Avangard Sanat ve Direniş. İstanbul: İletişim Yayınları.

  • Barret, T. (2012). Sanatı Eleştirmek Günceli Anlamak. İstanbul: Hayalperest Yayınları.

  • Bayraktar, A. (2019). “Jaume Plensa Eserleri Üzerinden Yazının Üç Boyutlu Çalışmalarda Kullanılması.”, Her Yer, Her Şey, ve Sonrası, 3-4 Ekim 2019, Muğla.

  • Bordaz, J. (1987). Jenny Holzer and the Spectacle of Communication. Parkett, 23-33.

  • Bulut, Ş. (2018). Güncel Sanatı (Kavramsal) Anlamaya Çalışmak. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Yayınları, 69-76.

  • Clark, T. ( 2011). Sanat ve Propaganda. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

  • Demir Bağatır, R. (2011). Nesnenin Ötesi: Kavramsal Sanatın Dayanak Noktaları. Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 23-33.

  • Gültekin, T. ve Bahadır, A. (2019). Simülasyon Algısı ve Putlar Metaforu Bağlamında Jenny Holzer ve Cindy Sherman'ın eserlerinde İlişkisel Söylem. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 692-702.

  • Hırçın, S. (2000). Çivi Yazısı Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü. İstanbul: Eski Çağ Bilimi Enstitüsü Yayınları.

  • Holzer, J. You are My Own, ACCA Education, 17 December 2009- 28 February 2010 [Sergi Kataloğu]

  • Hughes, G. (2006). Power’s Script: or, Jenny Holzer’s Art after ‘Art after Philosophy. Oxford Art Journal , 419-440.

  • Işık, V. (2015). Doğa Beden ve Teknoloji Kullanımına Bağlı Olarak Sanatsal Değişimlerin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 23-36.

  • Jina, Khayyer. (2020, 8 Kasım). Jina, Khayyer. Jenny Holzer The Outspoken Artist Is Really Quite Shy. Erişim tarihi: 8 Kasım 2020, http://www.jinakhayyer.com/assets/Uploads/PDF/JENNYHOLZER.pdf

  • Kalaidjian, W. (1992). Postmodern Culture. Johns Hopkins University Press.

  • Kaya, Y. (2017). Güncel Sanatta Yeni Bir Yaklaşım Olarak "Melezlik". Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 165-183.

  • Kılınç, M. (2019). İnsanın Kendini Keşfinin Temsil Yüzeyi Olarak Deri ya da Cephe - Jenny Holzer’in İşleri Üzerinden Bir Okuma Denemesi. Tasarım + Kuram Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dergisi, 142-155.

  • Koca, B. (2017). Kavramsal Sanat. İnönü Üniversitesi Kültür Sanat Dergisi, 97-103.

  • Küçük, M. (2017). Yazılı İletişimin Önemi, İş Mektuplarının Elektronik Ortamda Düzenleme Usul ve Esasları. 2nd International Congress on Political, Economic and Social Studies (s. 127-144). Bosnia Herzegovina: 2nd International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS).

  • Miazgowicz, B. (2010). You Are Responsible For Constituting the Meaning Of Things: Examining Jenny Holzer's Progressively Complex Textual Constructs. Florida: Miami Üniversitesi.

  • Papastergiadis, N. (2016). Ambient Screens and Transnational Public Spaces. Hong Kong: Hong Kong University Press, HKU. Jenny Holzer Projeleri: (2020, 9 Kasım). Project's Jenny Holzer. Erişim tarihi: 9 Kasım 2020, https://projects.jennyholzer.com/biography

  • Saygı, S. (2000). Resimsel Öğe Olarak Yazı. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.

  • Saygı, S. (2016). Kamusal Alanda Sözcülerle Sanat. Atatürk Üniversitesi GSF Sanat Dergisi, 87-99.

  • Collection Online. (2020, 8 Kasım). Solomon R Guggenheim Müzesi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2020, https://www.guggenheim.org/artwork/22064

  • Soran Gumpert, S. (2002). Advertising Art That Advertises Itself As Art That Hates Advertising: Jenny Holzer and the Truisms of Times Square. Journal of American Studies of Turkey, 77-88.

  • Sürmeli, K. (2012). Dada Hareketinden Kavramsal Sanata . İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 337-345.

  • Türkdoğan, T. (2014). Sanat Kültür Politika Modernizm Sonrası Tartışmalar. Ankara: Nobel Akademi.

  • Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics