OSMANLI İMPARATORLUĞU'NDA YENİ BİR MODEL: PROTESTAN MİSYONER KOLEJLERİ YERLEŞKE KÜLTÜRÜ

Author :  

Year-Number: 2022-Year: 15 - Number: 90
Yayımlanma Tarihi: 2022-06-27 11:19:49.0
Language : English
Konu : Architecture
Number of pages: 269-296
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Dini bir arka plana sahip olan misyonerlik her çağda yapım faaliyetleri ve mimarlıkla ilişki halindedir. Sızılmak istenen bölgeye gönderilen misyonerlerin konuşlanacağı istasyonları kilise ve kilise çevresindeki yardımcı yapıların biçimlendirdiği fiziksel çevre oluşturur. Uzun bir dönem boyunca misyonerlik faaliyetlerinin istasyonu olan kilisenin oynaığı rol 19. yüzyılda değişir. Reformist-Kalvinist gelenekten gelen Protestanlığın ortaya çıkışının ardından aydınlanma hareketleri ve Sanayi Devrimi sonrasında tüm dünyayı etkileyen akılcılık akımlarının sonucunda dünyevi olarak değerlendirilen eğitim sekülerleşir. Orijini Avrupa’daki emsallerine dayanan Protestan Kolej modeli, Amerika kıtasına nakledildilkten sonra son özgün haline gelir. Bu laik, yenilikçi ve bilimsel eğitim yöntemleri uygulayan kurumlarda eğitimini tamamlamış gözüpek ve maceracı Protestan misyonerler bundan böyle bu modelin emperyallerin hedef gösterdiği yer kürenin en ücra köşelerine taşınmasında aracı olaraklardır. Tüm dünyanın değişime uğradığı bu dönemde misyonerlerin mimarlık ortamı büyük çeşitlilik içermeye başlar; küçülen kilise yapılarının yanında artık basımevi, okul, dispenser, sağlık ocağı, hastane gibi yapılar misyoner istasyonlarının mimari ürünleri arasında yer bulur. Yerleşim yerlerinin periferisinde konumlanan ve geniş yeşil alanlar içerisinde izole ve potansiyelli ortamlar oluşturma gibi fiziksel planlama kararlarına sahip olan Protestan kolej yerleşkeleri çağdaş dünyada misyon bölgelerinin yeni istasyonları olmanın en elverişli adayıdır. Çok etnisiteli, çok kültürlü ve dini azınlık gruplarının fazla olduğu bir sosyal biçimlenme gösteren Osmanlı İmparatorluğu’nda mevcut azınlıkların dini örgütleri, önceden beri devletin sağladığı özgürlükler çerçevesinde cemaatlerin kendi kiliseleri etrafında şekillenir. Dünyada cereyan eden akılcılık hareketlerinin sonucunda imparatoluk topraklarındaki dini gruplar da bilimsel eğitime daha fazla ağırlık vererek kendi okullarını kurmaya başlarlar. Gayrimüslim grupların eskiden beri sosyo-ekonomik ve sosyo-politik ilişkilerinin yoğun olarak başkent çevresinde gelişmiş olmasından dolayı bu okullar büyük oranda başkent İstanbul içerisinde ortaya çıkar. Müslüman halkın eğitimi ise İslam odaklı eğitimin kanalize olduğu medreselerle ve yerel ölçekteki okullarla sağlanmaya çalışılır. Aydınlanma döneminde Batı etkisiyle devlet yeni okullar açmak için büyük bir çaba gösterir ve bu okullar genellikle askeri formasyona sahip, tek kütle altında toplanan masif yapılardır. 19. yüzyılın başında Osmanlı İmparatorluğu Smyrnia rıhtımna inen Protestan misyonerlerle beraber Protestanlıkla ilk defa tanışır ve Protestan Kolej ve yerleşke modeli imparatorluk topraklarında yaşam bulur. Bu dönemden önce imparatorluk topraklarında Protestanlık olmadığı için yerleşkeler içerisindeki college geleneği hiç denenmemiş bir modeldir. Devletin güncel olanı yakalamakta başarılı olamadığı ve cemaatlerin kiliselerin bünyesinde geleneksel eğitim verdiği modellerin yanında bilimsel ve çağdaş eğitim veren bu kolej kurumları yerel halktan da zamanla yoğun talep görür ve bunun sonucunda Anadolu’nun tarihi önemi bulunan kadim kentlerinde oldukça geniş boyutlara sahip yerleşkeler ve yapı kompleksleri ortaya çıkar. Kentlerin genellikle dış hatlarınada ve çeperlerinde konumlanan bu yerleşkeler sahip oldukları büyük kampüs alanlarıyla kent planında, yerleşkelerin içerisindeki çeşitli yapılar bütünüyle de Anadolu kentlerinin silüetlerinde hakim bir görüntü çizerler ve daha batılı bir yapma anlayışını gösteren ikonik yapılarıyla da kent ve kentli hafızasında güçlü bir imaj edinirler.

Keywords

Abstract

Missionary activities, which have a religious background, are associated with the architectural environment in every period of history. A station is a region aimed to where the missionaries are erranded to penetrate and involves the structures formed by the church and the surrounding small buildings. The role of the church, which had been the focus of missionary activities for a long time, began to change in the 19th century. As a result of the rationalism movements that affected the whole world, education becomes secular. The emergence of the Protestant ideology based on the Reformist-Calvinist tradition is followed by the Enlightenment movements and the Industrial Revolution. The Protestant College model, which forms its core in Europe, is transported to the continent of America and finds its sui generis final form. Adventurous and secular missionaries educated in these innovative, secular and scientific Protestant institutions will now work hard to transfer this very new model to the farthest corners of the globe targeted by imperial states. In this period, the architectural buildings of the missionaries cover a wide range; in addition to the church structures, buildings such as press houses, schools, dispensers and hospitals are among the architectural products built by the missionaries. Protestant college campuses are the new stations of the mission regions in the contemporary world. The religious organizations of minority groups in the Ottoman Empire, which has a multi-national, multi-cultural and multi-religious social formation, are clustered around the church of each community, within the framework of the religious freedoms provided by the state for a long time. As a result of becoming education secular now, religious minorities in the imperial lands start to establish their own schools giving more importance to scientific education and these schools emerges mostly around the capital city, Istanbul. The education of Muslim people is tried to be provided in madrasahs and schools of the state, which can be said to be inadequate in terms of catching up with the era. In the Enlightenment period, the Ottoman Empire puts a great effort to open new schools under the influence of the Western Empires, and these schools are generally with military formations and are massive structures and the organization of these schools are planned under a single building. At the very beginning of the 19th century, the Ottoman Empire meets Protestantism for the first time with the Protestant missionaries landing to Izmir, and the Protestant College campus model is implemented in the imperial lands. In addition to the traditional education models of the state and religious communities, these institutions providing scientific and contemporary methods are in high demand from the local people. Eventuall, quite large campuses and building complexes emerge in important city centers of Anatolia. These settlements generally located on the peripheries of the cities, drawing a dominant image in the city plan with their large areas and on the silhouettes of Anatolian cities with the various structures they contain in their campuses with their iconic structures, acquire a strong impression in the memory of the civic.

Keywords


  • Ahunbay, Z. (1994). Medreseler, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi (Vol. 5, pp. 320-324). İstanbul

  • Akgün, S. (2008). Osmanlı İmparatorluğu’nda Mormon Misyonerler. Istanbul: Turkey Isbank Publications, 1st Edition, ISBN 978-605-332-224-5 pp. 38-107.

  • Akın, N. (2002). 19. Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera. Istanbul: Literatür Press, p. 20.

  • Alan, G. (2008). Osmanlı’da Protestan Okulları. Istanbul: Meydan Press, p. 25.

  • Alan, G. (2016). " The Works of American Board Missionaries in Yozgat and Their Effects on the People of the Region". Report of the 1st International Bozok Symposium (V. 2), Yozgat.

  • Anderson, R. (2019). Foreign Missions, Their Relations and Claims. Wentworth Press, ISBN 0469130814, p. 304.

  • Arı, A. (2002). ‘’Tevhid-i Tedrisat and Secular Education’’. Gazi University Journal of Gazi Education Faculty, V. 22: 182.

  • Arpee, L. (2010). The Armenian Awakening, A History of Armenian Church, 1820-1860. Nabu Press, ISBN 978- 1177029803, p. 93.

  • Aytaç, K. (1992). Avrupa Eğitim Tarihi. Istanbul: Marmara University Press, ISBN 975-548-016-1, p. 92.

  • Baltacı, C. (1976). XV-XVI. Asırlarda Osmanlı Medreseleri. Istanbul, pp. 20-25.

  • Berkes, N. (1978). Türkiye’de Çağdaşlaşma. Doğu-Batı Press, p. 179.

  • Bostancı, S. H. and Ocakçı, M. (2009). Evaluation of Design Qualities of Urban Silhouettes with Entropy Approach, ITU Journal/a architecture, planning, design, v. 8: 2-27.

  • Campos, P. (2002). “The Journeys Toward Utopia”. Planning for Higher Education, No.30(2), pp. 5-12.

  • David Loggan. Collegium Novum. Date of Access: 17 October 2021, https://heatons-of- tisbury.co.uk/loggan.htm

  • Demir, C. (2014). Activities of the American Board in Izmir and Izmir International College, PhD Thesis, Erciyes University Institute of Social Sciences, Kayseri, pp. 14-179.

  • Eren, A. C. (1979). Tanzimat. İslam Ansiklopedisi (Vol. 11, p. 418). Eskisehir: Ministry of Education.

  • Erkan, P. (2009). From The Tanzimat Perıod To The Republıc The Non-Muslım Schools In Istanbul Along The Route From Galata To Şişli, PhD Thesis, Istanbul Technical University Institute of Science, Istanbul.

  • Galatasaray High School. Date of Access: 27 October 2020, http://www.gsl.gsu.edu.tr/

  • Court of Account Buildings from Past to Present. Date of Access: 19 October 2021, https://www.sayistay.gov.tr/

  • Grabill, J. L. (1971). Protestant Diplomacy and the Near East Missionary Influence on American Policy 1810-1927. Minneapolis: University of Minnesota Press, p. 17.

  • Gürüz, K. (1992). Çağdaş Eğitim Çağdaş Üniversite. Ankara: T.C. Başbakanlık Press, p. 15.

  • Harvard College. Date of Access: 17 September 2021, https://www.colonialsociety.org/index.php/node/586

  • Haydaroğlu, İ. P. (1990). Osmanlı İmparatorluğu’nda Yabancı Okullar. Ankara: Ministry of Culture Press, pp. 5- 10.

  • Finnie, David, H. (1967). Pioneers East: The Early American Experience in the Middle East. Cambridge (Mass.): Harvard University Press, pp. 117-118.

  • James A. And Field, Jr. (1969). America and the Mediterranean World 1776-1882, Princeton New Jersey: Princeton University Press, p. 113.

  • Jusdanis, G. (1998). Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür. Istanbul: Metis Press, p. 46.

  • Kocabaşoğlu, U. (1991). Kendi Belgeleriyle Anadolu’daki Amerika, 19. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu’ndaki Amerikan Misyoner Okulları (2nd Edition). Istanbul: ARBA Research and Press.

  • Lenglart, D. and Vince, A. (1992). Université: Écoles supérieures, Paris: Le Moniteur, ISBN 2-281-19069-2, pp. 6-

  • Lewis, B. (1988). Modern Türkiye’nin Doğuşu. Ankara: Turkish History Association, p. 85.

  • Linde, H. (1969). Hochschulplannung, W. V. G. Stuttgart, ISBN 3-8041-25107, p. 32.

  • Linder, F. (2000). The History of Üsküdar American Academy (1876-1996). Istanbul: SEV Press, p.75.

  • Lynch, K. (2019). Kent İmgesi. (Translated by Başaran, İ.). Istanbul: Turkey Isbank Culture Publications, ISBN 978-994-488-94-83, p. 28.

  • Mekteb-i Sultani. Date of Access: 27 October 2020, https://www.loc.gov/

  • Mission. (2003). In Oxford Dictionary of English 2e, New York: Oxford University Press.

  • Missionary. (2003). In Oxford Dictionary of English 2e, New York: Oxford University Press.

  • Mülayim, A. (1994). Azınlık Okulları. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi (Vol. 1, p. 503). Istanbul: Common Publication of Ministry of Culture and History Foundation.

  • Ortaylı, İ. (1982). “Osmanlı İmparatorluğu’da Amerikan Okulları Üzerina Bazı Gözlemler”. TODAİE Journal, Ankara, V. 14: 87-96.

  • Öksüz, M. (2010). “Osmanlı Topraklarında Hukuki Statü Arayışı ve Varlık Mücadelesinde Amerikan Kurumları”. History Studies V. 2 (1): 150.

  • Rapoport, A. (1990). The Meaning of the Built Environment: A Nonverbal Communication Approach. Arizona: Arizona University Press, ISBN 978-081-651-17-61, pp. 7-36.

  • Robert College. Date of Access: 17 September 2021, http://levantineheritage.com/robert-college.htm

  • Rückbrod, K. (2015). Sites of Knowledge the University of Vienna and its Buildings, A History 1365-2015. (Edited by Julia Rüdiger and Dieter Schweizer). Köln: Universität Wien, p. 31.

  • SEV. (2019). Sağlık ve Eğitim Vakfı 50. Yıl Gelenekten Geleceğe Eğitim Köprüsü. ISBN 978-605-2079-59-1, Istanbul, p. 38.

  • Sakaoğlu, N. (1994). Galatasaray Lisesi, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi (pp. 360-369). Istanbul: Common

  • Scott, J. (1975). Christian Missions in the Modern World. London: Falcon Books, p. 16.

  • Somel, S. A. (2012). Crimean War, Reform Edict and Transformations in the Ottoman Education Order. Istanbul: Turkey Isbank Publications, p. 688.

  • Sönmezler, K. (2003). Modern Mimarinin Kentsel Deney Alanı: Üniversite Tasarımı, PhD Thesis, MSGSU Institute of Science, Istanbul, pp. 89-97.

  • St. Gall Abbey. Date of Access: 16 October 2021, https://www.1902encyclopedia.com/A/ABB/abbey-05.html

  • Stone, F. A. (2011). Sömürgeciliğin Hasat Mevsimi Anadolu’da Amerikan Misyoner Okulları (1st Edition) (Translated by Ayşe Aksu). Istanbul: Dergah Press, pp. 57-295.

  • Şaman D. (1988). Minority Schools Architecture in Istanbul in the 19th Century, Msc Thesis, Yildiz Technical University, Istanbul, p. 144.

  • Şehremaneti Hey et-i Fenniyesi Müdürü Necib Bey Haritası. Date of Access: 05 November 2021, https://sehirplanlama.ibb.istanbul/beyoglu-arsivi-haritalar/

  • Tekeli, İ. (1985). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Eğitim Sistemindeki Değişmeler. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi (Vol. 2, p. 457). Istanbul.

  • Tekeli, İ. (1990). “Bir Kent Kimliği Üzerine Düşünceler”. Journal of Marmara University Faculty of Economics and Administrative Sciences, v. 7, pp. 254-256.

  • Tekeli, İ. and İlkin, S. (1993). Osmanlı İmparatorluğu’nda Eğitim ve Bilgi Üretim Sisteminin Oluşumu ve Dönüşümü. Turkish History Association Press, ISBN 975-16-0535-0, p. 125.

  • Timur, T. (2000). Toplumsal Değişme ve Üniversiteler. Istanbul: Imge Bookstore Press, ISBN 975-533-152-2, pp. 82-103.

  • Turner, P. V. (1990). Campus: An American Planning Tradition. The Architectural History Foundation. MIT Press Series, No.7, 1990, pp. 3-47.

  • Uzunçarşılı, İ. H. (1988). Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı. Ankara: Turkish History Association Press, 3rd Edition, p. 1.

  • Ürekli, F. (2002). ‘’Tanzimat Dönemi Osmanlı Eğitim Sistemi ve Kurumları’’. Manas University Journal of Social Sciences, V. 3: 385.

  • Vassiadis, G. A. (2007). ‘’The Syllogos Movement of Constantinople and Ottoman Greek Education 1861- 1923’’. Athens: Centre for Asia Minor Studies, p. 32.

  • Yenice, M. S. and Yenice, T. K. (2018). “Gaziantep Kenti Planlama Deneyimleri Üzerine Bir Süreç Değerlendirmesi”. Gaziantep University Journal of Social Sciences, V. 17: 555.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics